نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

ملزومات فعالیت رسانه‌ای اثربخش

  • کد خبر: ۱۸۶۰۴۲
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
ملزومات فعالیت رسانه‌ای اثربخش
یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به ضعف‌های دولت در حوزه اطلاع رسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای مربوط است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در هشتم شهریورماه، شامل نکات، توصیه‌ها و تذکرات مختلفی می‌شد. یکی از دغدغه‌های ایشان به ضعف‌های دولت در حوزه اطلاع رسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای مربوط است. بخش‌هایی از بیانات ایشان را مرور کنیم: «زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته، متأسفانه زبان رسایی نیست؛ اتفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازه‌ای که شایسته و حقش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده ... کار اطلاع رسانی در دولت متأسفانه ضعیف است؛ یعنی آن کار اساسی برای اطلاع رسانی نمی‌شود.

اینکه یک نفر بیاید در تلویزیون حرف بزند و به مردم بگوید این کار‌ها شده، این اطلاع رسانی نیست؛ اطلاع رسانی یک هنر است، یک کار هنری باید انجام بگیرد تا اینکه درست اطلاع رسانی بشود ... یک نکته دیگر و توصیه دیگر، مسئله کارآمدسازی فعالیت‌های رسانه‌ای دولت است ... به نظر من، برای هر اقدامی یک پیوست تبلیغی لازم است؛ هر اقدام مهمی که می‌خواهید انجام بدهید، یک پیوستِ تبلیغیِ روشن [داشته باشد].»

تیرماه امسال نیز رهبر معظم انقلاب در دیداری که با رئیس و مسئولان دستگاه قضا داشتند، درباره فعالیت‌های رسانه‌ای این قوه فرمودند: «قوه قضائیه، تصویر رسانه‌ای خوبی ندارد. از رسانه و تبلیغات به درستی در این قوه و برای این قوه استفاده نمی‌شود.»

روشن است که ضعف در اطلاع رسانی و ناکارآمدی در فعالیت‌های رسانه‌ای اثربخش و هنرمندانه، در نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور ما وجود دارد.

از سوی دیگر، این واقعیت که یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار، علیه مردم ما در جریان است، قابل انکار و چشم پوشی نیست. در همین راستا، تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت «جهاد تبیین»، در سال‌های اخیر مکرر مطرح شده است. در چنین شرایطی، اوضاع اطلاع رسانی و وضعیت رسانه‌های کشور باید با حساسیت بیشتری بررسی و نقاط ضعف آن‌ها شناسایی شوند. پیشنهاد‌های زیر می‌تواند راهگشا باشد:

۱. رسانه، محور مهم اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و روشنگری در جامعه است؛ از این رو، حفاظت از اعتبار آن اهمیت دارد. مراقب باشیم جایگاه رسانه را به ابزار پروپاگاندا تقلیل ندهیم! اگر از رسانه توقع داشته باشیم صرفا گزارش‌های کاری مسئولان را منعکس کند، به طور یک سویه فقط مشغول پوشش اخبار مدیران باشد، عیب‌ها و نواقص موجود را نادیده بگیرد و فقط مدح و تمجید بگوید، چنین رسانه‌ای اعتماد عمومی را جلب نخواهد کرد. هر چه رسانه بتواند در چهارچوب‌های حرفه ای، مطالبات و دغدغه‌های مردم را بهتر پوشش دهد، اعتماد مخاطب به آن بیشتر می‌شود و جایگاهش ارتقا‌ می‌یابد.

۲. چنان که رهبر انقلاب تأکید کردند، «اطلاع رسانی یک هنر است»؛ بنابراین فعالیت‌های رسانه‌ای باید هنرمندانه انجام شود. یکی از جنبه‌های هنرمندی در رسانه، این است که شرایط زمانه را درک کنیم و از تکنیک‌های نوین، به روز و موردپسند مخاطب امروزی استفاده کنیم. اتکای صرف به شیوه‌ها و قالب‌های سنتی، دیگر جوابگو نیست.

باید از فرصت‌ها و مزایای شبکه‌های اجتماعی بهره ببریم. همچنین لازم است رسانه ها، از حالت تک گویی خارج شوند و بستر‌های تعامل با مخاطب و راهکار‌هایی برای انتشار محتوا‌های تولیدی آن‌ها را پیش بینی کنند؛

۳. در عصر ارتباطات، رسانه‌های مختلف در دسترس مخاطب هستند و مخاطب، برای کسب اطلاع از رویداد‌ها معطل نمی‌ماند؛ اما متأسفانه، بعضی اوقات، رسانه‌های ما رویداد‌ها را به موقع، اطلاع رسانی نمی‌کنند. به عبارت دیگر، از روایت اول، عقب می‌مانند! در نتیجه، رسانه‌های دشمن یا تریبون‌های بی هویت، روایت اول را دست می‌گیرند و آن گونه که می‌خواهند، ماجرا را روایت می‌کنند.

برای رفع این نقیصه، لازم است سه اصل اساسی «صحت، سرعت و دقت» به عنوان شاخص‌های مهم امر اطلاع رسانی، همیشه مدنظر باشند. مسئولان سطوح مختلف باید ضرورت این سه اصل را درک کنند و مبتنی بر این اصول، در انتشار اخبار، همکاری لازم را با اصحاب رسانه داشته باشند؛

۴. یکی از عوامل مهم و مؤثر در بهبود وضعیت اطلاع رسانی و کمک به بهتر شدن عملکرد رسانه ها، تقویت حوزه روابط عمومی در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف است. روابط عمومی کارآمد و متخصص، می‌تواند پلی مستحکم میان نهاد مربوطه، رسانه‌ها و مردم برقرار کند و اقدامات و خدمات انجام شده را به اطلاع شهروندان برساند.

در این راستا، در روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد، تلاش می‌کنیم تعامل و همراهی صمیمانه و اثربخشی با خبرنگاران و اهالی رسانه داشته باشیم. محور اقدامات و فعالیت‌های ما «گذر از روابط عمومی سنتی و سازمان دهی روابط عمومی هوشمند» با «بهره گیری از پلتفرم‌های نوین» و «برقراری ارتباط دوسویه میان شهروندان و اعضای شورای اسلامی شهر» است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->